Skip to main content
Kiedy tarczą był śmiech

KIEDY TARCZĄ BYŁ ŚMIECH

Wystawa w 40. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce 13.12.1981 w Galerii W-Z przy schodach ruchomych Trasy W-Z

7 – 31 grudnia 2021

o wystawie – Elżbieta Laskowska

10 grudnia 1981 roku, z niedzielną datą 13 grudnia, do kiosków trafił kolejny w tamtym roku, 50. numer tygodnika satyrycznego „Szpilki”. Na te kilka dni przed wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce nikt ze współpracowników redakcji pisma nie spodziewał się, że sytuacja wokół ulegnie tak dramatycznej zmianie. Przyniosła ona brak wolności, brak nadziei, brak możliwości swobodnej wypowiedzi. Ponure i niestety w wielu przypadkach dramatyczne realia stanu wojennego, smutna codzienność, problemy z zaopatrzeniem, pustki w sklepach i kolejki przed nimi, tłumione siłą strajki i uliczne demonstracje, brutalne działania i metody stosowane przez Służbę Bezpieczeństwa, ZOMO oraz nachalna propaganda budziły w społeczeństwie strach, poczucie bezsilności i rezygnacji. Brakowało nadziei na zmianę sytuacji.

Prawie natychmiast artyści, w tym rysownicy i graficy, zareagowali na wydarzenia w kraju. Jedni na miejscu, podejmując współpracę z wydawnictwami podziemnymi lub – już później – próbując przemycić ukryte symbole i aluzje w rysunkach publikowanych po „uwolnieniu” wskazanych tytułów prasowych w oficjalnym obiegu. Inni, którzy z wyboru lub przez przypadek znaleźli się w nocy z 12 na 13 grudnia 1981 roku poza granicami kraju, swój sprzeciw wobec działań systemu komunistycznego mogli wyrazić w rysunkach zamieszczanych przez zagraniczne redakcje prasowe, chociażby w Wielkiej Brytanii (m.in. Andrzej Krauze w „The Guardian”) lub w Stanach Zjednoczonych (m.in. Andrzej Dudziński, Janusz Kapusta, Andrzej Czeczot w „The New York Times”). Powstające wówczas rysunki satyryczne i karykatury stały się interesującym i niezwykłym rodzajem dokumentu nie tylko czasu stanu wojennego w Polsce od 13 grudnia 1981 do 22 lipca 1983, lecz także kilku następnych lat przed rokiem 1989.

W Polsce rysunki satyryczne ukazywały się przede wszystkim w drugoobiegowych, konspiracyjnych gazetach i czasopismach, w wędrujących z ręki do ręki ulotkach, kartkach okolicznościowych lub znaczkach tzw. poczty „Solidarność”. Stanowiły wyraziste, groteskowe, pełne ironii lub nawet humoru komentarze do ówczesnych wydarzeń. Jak zauważył Jerzy Brukwicki, krytyk sztuki i dziennikarz zajmujący się twórczością artystyczną tamtego okresu, powstające wówczas rysunki i grafiki satyryczne stały się niezwyczajną formą „śmiechu przez łzy”. Był to, według niego, „niezwykle oryginalny świat konkretu, błyskotliwego komentarza, prostego znaku; wzbudzające ogromną ciekawość terytorium spojrzenia na życie poprzez śmiech i odrobinę optymizmu.” Prace szybko i skutecznie ze swoimi komunikatami trafiały do ludzi. Ośmieszały partyjnych i rządowych przywódców („ulubionymi” bohaterami satyry byli m.in. Wojciech Jaruzelski, Czesław Kiszczak, Mieczysław Rakowski), kpiły z członków Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego – nazwanej powszechnie „wroną” i wyobrażanej najczęściej pod postacią tego przedstawiciela ptasiej rodziny. Były swoistą manifestacją braku zgody na rzeczywistość stanu wojennego, tytułową tarczą ochronną, sposobem na ośmieszenie działań ówczesnych władz. Rysunki powstawały w pracowniach twórców już wówczas uznanych, jak m.in. Julian Bohdanowicz, Jan Bokiewicz, Antoni Chodorowski, Jacek Fedorowicz, Zbigniew Jujka, Stefan Papp, Maciej Pietrzyk, Zbigniew Ziomecki. Tworzyli je i artyści kolejnego pokolenia, m.in. Zygmunt Januszewski, Wojciech Kołyszko, Sławomir Łuczyński, Jerzy Medyński, Piotr Młodożeniec, Szczepan Sadurski, Eugeniusz Skorwider oraz wielu autorów dzisiaj często trudnych do rozpoznania.

Wystawa planszowa zatytułowana „Kiedy tarczą był śmiech” w Galerii W-Z prezentuje wybór kilkudziesięciu prac polskich rysowników i grafików ze zbiorów Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego oraz z kolekcji prywatnych rodziny Macieja Łukasiewicza, Jerzego Brukwickiego oraz artystów i została zorganizowana w ramach warszawskich obchodów rocznicy wprowadzenia stanu wojennego. Prezentacji towarzyszyć będzie 4-odcinkowa seria filmowa pt. „Opowieść noworoczna o rysunku”.

Elżbieta Laskowska

Informacje o programie warszawskich obchodów rocznicy wprowadzenia stanu wojennego „Proszę się rozejść! Codzienny stan wojenny w 40. rocznicę 13 XII”: www.dsh.waw.pl

autorzy prac

Andrzej Adamowicz, Tomasz Bogusławski, Julian Bohdanowicz, Jan Bokiewicz, Stanisław Bukowski, Antoni Chodorowski, Andrzej Czeczot, Andrzej Dudziński (ps. Jan Kowalski), Jacek Fedorowicz, Jerzy Flisak, Jacek Frankowski, Wiesław Fuglewicz, Zygmunt Januszewski, Michał Jędrczak, Zbigniew Jujka, Janusz Kapusta, Szymon Kobyliński, Wojciech Kołyszko, Andrzej Krauze, Zbigniew Lengren, Edward Lutczyn, Monika Łobodzińska, Sławomir Łuczyński, Edmund Mańczak, Jerzy Medyński, Andrzej Mleczko, Piotr Młodożeniec, Waldemar Moszkowski, Sławomir Mrożek, Leszek Ołdak, Stefan Papp, Andrzej Piekarski, Maciej Pietrzyk, Szczepan Sadurski, Eugeniusz Skorwider, Jacek Staniszewski, Stanisław Szczuka, Zbigniew Ziomecki (ps. Andrzej Gall) i inni autorzy nierozpoznani.

twórcy wystawy

koncepcja wystawy: Elżbieta Laskowska

współpraca: Paulina Pilcicka
konsultacja: Jerzy Brukwicki
typografia: Tomasz Rupociński, Labografia
projekt graficzny plansz: Izabela Bartnik
współpraca z mediami: Michalina Musielik-Wypych
tłumaczenie tekstów na język angielski: Tomasz Zymer


Andrzej Dudziński

Andrzej Dudziński
Zabić nadzieję to wielka odpowiedzialność, 14.12.1981

Maciej Pietrzyk

Maciej Pietrzyk
Terroryzm, l. 80-te XX w.

Szczepan Sadurski

Szczepan Sadurski
Znów spałeś na służbie, 1982

Wiesław Fuglewicz

Wiesław Fuglewicz
bez tytułu, 1981

Zygmunt Januszewski

Zygmunt Januszewski
Rozmowa kontrolowana, 1982

Jacek Fedorowicz

Jacek Fedorowicz
Sol... Solarium, 1984

Sławomir Łuczyński

Sławomir Łuczyński
bez tytułu, z broszury „Będę szczery”, 1983

Szymon Kobyliński

Szymon Kobyliński
Rysunek sylwestrowy, 1981

Zbigniew Lengren

Zbigniew Lengren
Komiks polski, 1982

Jan Bokiewicz

Jan Bokiewicz
13, 1982

Michał Jędrczak

Michał Jędrczak
Jak władza narodowi, tak...  1980/81

Eugeniusz Skorwider

Eugeniusz Skorwider
Pokój ludziom dobrej woli, 1982

Andrzej Dudziński

Andrzej Dudziński (ps. Jan Kowalski)
Ilustracja do przemyconego z więzienia w Polsce tekstu listu Adama Michnika, opublikowanego w "The New York Times Op-Ed", 21.05.1985

Jacek Fedorowicz

Jacek Fedorowicz
Visitez Varsovie! (Odwiedź Warszawę!), 1981

Jacek Staniszewski

Jacek Staniszewski
Wesołych Świąt, l. 80. XX w.

Dosiego roku solidarność

Autor nierozpoznany
Do Siego Roku. Solidarność. Z cyklu: Życzenia z podziemia, 1982/1983

Tomasz Bogusławski

Tomasz Bogusławski
Szczęśliwego Nowego Roku, l. 80. XX w.

Piotr Młodożeniec

Piotr Młodożeniec
Solidarność 1984. Szczęśliwego Nowego Roku, 1983

Szczepan Sadurski

Szczepan Sadurski
Szopka Noworoczna. Karykatury: Wojciech Jaruzelski, Jerzy Urban, Lech Wałęsa, Jacek Kuroń, Bogdan Lis, 1982

Edmund Mańczak Mieczysław Rakowski

Edmund Mańczak
Karykatura premiera Mieczysława Rakowskiego, 1984

Edmund Mańczak Jerzy Urban

Edmund Mańczak
Karykatura rzecznika prasowego Jerzego Urbana, 1984

Edmund Mańczak Wojciech Jaruzelski

Edmund Mańczak
Karykatura generała Wojciecha Jaruzelskiego, 1984

Autor nieznany Wojciech Jaruzelski

Autor nierozpoznany
"Prawda czerwona nade mną, a prawo moralne we mnie" (Karykatura Wojciecha Jaruzelskiego), l. 80. XX w.

Waldemar Moszkowski

Waldemar Moszkowski
– Tata! Matula się pytają, które są dobre: czy rządowe czy „Solidarność"!, 1981

Julian Bohdanowicz

Julian Bohdanowicz
Wzmacniacz sumienia: Statut PZPR, 1981

Andrzej Adamowicz

Andrzej Adamowicz
Solidarność, 1981

Zygmunt Januszewski

Zygmunt Januszewski
Demonizm (dt: Dziennik Telewizyjny), 1981