Skip to main content
Wolne zarty

WOLNE ŻARTY
HUMOR LAT 90.

22 marca – 18 sierpnia 2024
wystawa przedłużona do 1 września

Zapraszamy na wystawę poświęconą humorowi. Wystawa „Wolne żarty. Humor lat 90.” będzie okazją do przypomnienia z czego śmialiśmy się w ostatniej dekadzie XX wieku w prasie, radiu i telewizji. Pokażemy szeroki krajobraz humoru III RP.

Wystawę przygotował zespół kuratorski: Olga Drenda oraz twórcy Podcastexu: Mateusz Witkowski i Bartek Przybyszewski wraz z Michałem Rzecznikiem i Zuzanną Berus (Muzeum Karykatury).

Oprawa graficzna – Dominik Cymer – projektant graficzny i ilustrator.

W ramach wystawy zaplanowaliśmy liczne spotkania, oprowadzania i warsztaty.

słowo od kuratorów

„Proszę państwa, czwartego czerwca osiemdziesiątego dziewiątego roku skończyła się w Polsce satyra” – nie powiedziała nigdy Joanna Szczepkowska.

A przecież mogła. Powszechnie uważa się przecież, że transformacja ustrojowa w naszym kraju wyznaczała kres humoru błyskotliwego, ezopowego, pełnego niedopowiedzeń. Że wszechogarniająca kultura supermarketu – jak dosadnie ujął to krytyk Tadeusz Sobolewski – skazywała nas na błądzenie pomiędzy satyrą toporną i dosłowną, w poszukiwaniu oaz abstrakcji i kreatywności. Nasza wystawa zadaje powyższym opiniom kłam – a zarazem w pełni utwierdza, że są one słuszne (tacy jesteśmy przewrotni!).

I o to właśnie chodzi: słowo „wolne”, oznacza dla nas nie tylko „niepodlegające cenzurze”. Polskie najntisy eksplodowały również całym bogactwem rozmaitych form satyrycznych: zarówno tych nieco mniej wysublimowanych, jak i abstrakcyjnych, rzucających odbiorcy wyzwanie. Paskudnych i szlachetnych. Brudnopisowych i kunsztownych. Wreszcie: profesjonalnych i oddolnych. Na naszej wystawie znajdziecie zarówno prace rysowników cenionych przed rokiem 1989 (np. Andrzej Mleczko, Andrzej Czeczot), przyszłych klasyków (np. Marek Raczkowski), jak i twórczość podziemną, zinową. Jak przekonywał pewien szalenie wówczas popularny telewizyjny kosmita (?), grany przez Tadeusza Rossa Zulu Gula, „sami mieszkańcy naszego bardzo ciekawa kraju miewali problem z pojęciem mnożących się niuansów nowej rzeczywistości”, być może dlatego ówczesny żart bywał równie obfity, co nieokrzesany. Postanowiliśmy nie obawiać się żadnej z jego licznych gęb.

Karykatura przecina się tu z komiksem, piętrowe metafory sąsiadują z imieninowym żartem o seksie, wreszcie: papier miesza się z cyfrą. Wszak uroczo anachroniczne dziś słowo „multimedialny” odgrywało w latach 90. niebagatelną rolę: dlatego też nie ograniczamy się do analogowej twórczości satyryków-plastyków – sięgamy również po telewizję tamtej doby (seriale komediowe, ale i awangardowe eksperymenty spod znaku Totartu), humor prosto z Internetu (koniecznie wielką literą!) czy muzykę JAJCARSKĄ.

A o tym, jak wiele się zmieniło w ciągu kilku lat transformacji, dowiodą przykłady satyry odwołującej się do popkultury i reklamy. Co prawda kto mieszka w Polsce, ten się w cyrku nie śmieje, ale w Muzeum Karykatury: WOLNO, a wręcz należy.

zespół kuratorski

Olga Drenda – pisarka, dziennikarka, tłumaczka, absolwentka Etnologii i Antropologii Kultury UJ. Od 2013 roku prowadzi stronę Duchologia, poświęconą znaleziskom z czasów transformacji. Autorka książek Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Wyroby. Pomysłowość wokół nas (za którą została nominowana do Paszportu Polityki i otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia) oraz Słowo humoru, a także Czyje jest nasze życie (wspólnie z Bartłomiejem Dobroczyńskim) i Książka o miłości (wspólnie z Małgorzatą Halber). Razem z Jackiem Paśnikiem prowadzi podcast DZIŚ. Od 2022 roku jest stałą felietonistką „Tygodnika Powszechnego”. Czasami grywa na imprezach polską muzykę pop. W trakcie pracy nad wystawą stan jej kotów zwiększył się z 3 do (przynajmniej tymczasowo) 4.

Bartek Przybyszewski – dziennikarz, podcaster, bloger, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz andragogiki na Uniwersytecie Warszawskim. Autor bloga „Liczne rany kłute”, na którym pisze przede wszystkim o filmie, komiksie i grach planszowych. Publikował m.in. w serwisach Gazeta.pl, w Wirtualnej Polsce i na Onecie. Wraz z Mateuszem Witkowskim współtworzy Podcastex – podcast o latach 90. i 00., w ubiegłym roku ukazała się ich wspólna książka Polskie milenium. Co zapamiętaliśmy z lat 1999-2005. Z Damianem Sobczykiem napisał książkę o narkotykach Haj, czyli jak nie szkodzić sobie i innym. Czyta zdecydowanie za dużo komiksów o Batmanie.

Mateusz Witkowski – dziennikarz, podcaster, krytyk literacki i muzyczny. Redaktor naczelny oraz współzałożyciel portalu Popmoderna.pl. Publikuje m.in. na łamach „Dwutygodnika” i „Czasu Kultury”, w przeszłości jego teksty ukazywały się także w „Gazecie Wyborczej” i „Teraz Rock” oraz w portalach Gazeta.pl i Wirtualna Polska. Stypendysta MKiDN w latach 2018 i 2020. Prowadzi zajęcia na temat muzyki popularnej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wraz z Bartkiem Przybyszewskim współtworzy Podcastex – podcast o latach 90. i 00., w ubiegłym roku ukazała się ich wspólna książka Polskie milenium. Co zapamiętaliśmy z lat 1999-2005. Debiutował w prasie jako pomysłodawca okładki „Dobrego Humoru Rysunki” (nr 1/1998). Wierzy wyłącznie w Alessandro Del Piero.

kolofon

zespół kuratorski: Olga Drenda, Bartek Przybyszewski, Mateusz Witkowski

projekt wystawy i oprawa graficzna: Dominik Cymer

oprogramowanie i elektronika: Michał Urbański, Krzysiek Pochwała

kurator ze strony Muzeum Karykatury: Michał Rzecznik

współpraca kuratorska ze strony Muzeum Karykatury: Zuzanna Berus

oprawa prac i wspólpraca przy aranżacji wystawy: Leszek Modzelewski


dyrektor: Paweł Płoski

program: Michał Rzecznik

administracja: Monika Portka, Alina Zatorska, Anna Lewicka

promocja: Katarzyna Miękus

edukacja: Zuzanna Berus

dział zbiorów dokumentacji: Piotr Kułak, Paulina Pilcicka, Aldona Tołysz


tłumaczenie na język angielski: Łukasz Kotyński

tłumaczenie na język ukraiński: Iuliia Bystrycka



EKSPOZYCJA

Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa
Wolne zarty wystawa