Beata Pytko – komiksiara, warszawianka, z wykształcenia architektka. Obroniła pracę magisterską o blokowiskach i urbanistyce miast z filmów science fiction. Uciekła z architektury, żeby szukać spełnienia w komiksie. Jej debiut „Mord na dzielni” porusza tematy gentryfikacji i wypalenia zawodowego. W przerwach od dużych projektów tworzy krótkie formy do zinów. Skupia się na zagadnieniach socjologii miasta i zdrowia psychicznego. Prywatnie psiara, perkusistka, szefowa (własnej) kuchni.
www.beatapytko.com
DOBRE KRESKI
Beata Pytko
18 maja 2024, 18.00 – 22.00 wernisaż
19 maja 2024, 12.00–16.00
LENGRENÓWKA
ul. Brzozowa 6/8a
Warszawa
18 maja o 18.00 zapraszamy na pop-upową wystawę prac Beaty Pytko w ramach cyklu pod nazwą „Dobre kreski" organizowanego we współpracy z Muzeum Komiksu w Krakowie. To już drugi sezon wystaw, na których pokazywane są prace współczesnych komiksiarzy i komiksiarek polskich.
Wystawa „Ucieczka z architektury” to opowieść o znikającym mieście i upadających ideałach. W swoim debiutanckim komiksie „Mord na dzielni” Beata Pytko skupia się na zagadnieniu gentryfikacji i jej kosztów społecznych.
– Główną inspiracją do mojego pierwszego komiksu były doświadczenia z mojej poprzedniej pracy jako architektka. Niskie płace, długie godziny pracy, pośpieszane projekty, wypalenie zawodowe… W zestawieniu z zanikającymi społecznościami lokalnymi zawód architekta zaczyna przypominać pracę ponurego żniwiarza – mówi artystka.
Komiks opowiada historię starej dzielnicy w trakcie deweloperskiej transformacji. Historyczne kamienice zastępowane są nową architekturą. Poprzez wzrost cen dotychczasowi mieszkańcy okolicy są wypychani ze swoich domów. Bezduszna rzeczywistość zaczyna ciążyć głównej bohaterce „Mordu na dzielni”, Max.
– Młoda architektka Max nie może odnaleźć się w świecie wielkich inwestycji, ambitnych deweloperów i zanikających społeczności lokalnych. Wkrótce odkrywa złowrogi związek między jej pracą a incydentami w jej okolicy. Zdesperowana Max staje do walki w obronie dzielnicy przeciwko chciwości i gentryfikacji – dodaje Beata Pytko.
Wystawa prezentuje plansze komiksowe i szkice robocze „Mordu na dzielni”. Zestawione z fotografiami starej i nowej architektury na Pradze Północ, tworzą obraz zmieniającego się miasta. Towarzyszące im cytaty z teorii urbanistyki pokazują kontrast pomiędzy planistycznymi ideałami, a kapitalistyczną rzeczywistością.
Dobre kreski to solowe wystawy utalentowanych twórczyń i twórców ilustracji, komiksów i rysunków satyrycznych; osób autorskich, które istotnie zaznaczyły swoją obecność na rynku książkowym, w prasie, internecie i środowisku artystycznym. Partnerem projektu „Dobre kreski" jest Fundacja Muzeum Komiksu z Krakowa. Partnerem Lengrenówki jest Fundacja Przekrój. Patronat medialny nad Lengrenówką: „Zeszyty komiksowe"
Kurator cyklu: Michał Rzecznik
Prace będzie można zobaczyć w Lengrenówce – pracowni Muzeum Karykatury, ul. Brzozowa 6/8a