![Przepotwarzanie](/templates/yootheme/cache/00/przepotwarzanie-plakat-500-00136d99.jpeg)
PRZEPOTWARZANIE
19 listopada 2021 – 3 kwietnia 2022
PRZEPOTWARZANIE to podstępny proces. To gra bez reguł, w której uczestniczymy wszyscy w podwójnej roli – przepotwarzanych i przepotwarzających. Patrząc na twarze, świadomie lub nie, interpretujemy je, a tym samym deformujemy. Czyniąc to, tworzymy... KARYKATURY. Zjawisko przepotwarzania pozostaje niewyczerpanym źródłem pytań. Prezentowana wystawa może je powieli, może skomplikuje, a na niektóre może udzieli (p)odpowiedzi. Historia twarzy jest bowiem wielowątkowa. Swoje miejsce w niej znajdują: portrety/autoportrety, karykatury/autokarykatury, twarze nie-twarze, twarze-hybrydy, twarze-metafory, abstrakcyjne typy, sztucznie wypreparowane fizjonomie i wizerunki zindywidualizowane, twarze ludzi znanych, twarze uwiecznione raz jeden, przypadkiem i te przepotwarzane po wielokroć, twarze w tłumie – do złudzenia podobne – i te wyróżniające się, samotne, twarze zastygłe w grymasie i strojące miny... Teatr twarzy to teatr magiczny. Kto jest ciekaw twarzy – wielu i różnych, prawdziwych i zmyślonych – niech wejdzie!
kuratorka: Karolina Prymlewicz
projekt graficzny katalogu i plakatu wystawy: Tomasz Rupociński, Labografia
![Witold Mysyrowicz Karykatura Lecha Wałęsy](/templates/yootheme/cache/20/1_copy-20b4359c.jpeg)
Witold Mysyrowicz
Karykatura Lecha Wałęsy, lata 90. XX w., kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Witold Mysyrowicz, Balcerowicz święta krowa [karykatura Leszka Balcerowicza], 2002, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego](/templates/yootheme/cache/8d/2_copy-8d9e55da.jpeg)
Witold Mysyrowicz
Balcerowicz święta krowa [karykatura Leszka Balcerowicza], 2002, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Roman Cieślewicz, Autokarykatura, przed 1973](/templates/yootheme/cache/ff/3_copy-fffab4c3.jpeg)
Roman Cieślewicz
Autokarykatura, przed 1973, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Waldemar Świerzy, Marilyn Monroe](/templates/yootheme/cache/0d/4_copy-0d3cc872.jpeg)
Waldemar Świerzy
Marilyn Monroe, ok. 1995, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Edmund Mańczak, Karykatura Krystyny Jandy, 1984](/templates/yootheme/cache/a4/5_copy-a40deedc.jpeg)
Edmund Mańczak
Karykatura Krystyny Jandy, 1984, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Edmund Mańczak, Karykatura Kaliny Jędrusik,](/templates/yootheme/cache/00/6_copy-0091c2b1.jpeg)
Edmund Mańczak
Karykatura Kaliny Jędrusik, 1982, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Edmund Mańczak, Karykatura Wojciecha Jaruzelskiego, 1984](/templates/yootheme/cache/7b/7copy-7b50fac9.jpeg)
Edmund Mańczak
Karykatura Wojciecha Jaruzelskiego, 1984, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Zbigniew Kiulin, Autokarykatura,](/templates/yootheme/cache/15/8_copy-15416e51.jpeg)
Zbigniew Kiulin
Autokarykatura, bez daty, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Stefan Brzozowski, Mona Lisa zabezpieczona przed porywaczami,](/templates/yootheme/cache/b5/9_copy-b5c604d4.jpeg)
Stefan Brzozowski
Mona Lisa zabezpieczona przed porywaczami, bez daty, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Jacek Rupiński, Okularnik](/templates/yootheme/cache/87/10_copy-87d6e815.jpeg)
Jacek Rupiński
Okularnik, ok. 1975, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Stanisław Gratkowski ps. Ibis, karykatura Zbigniewa Cybulskiego](/templates/yootheme/cache/8c/11_copy-8c6eb1a8.jpeg)
Stanisław Gratkowski ps. Ibis
Karykatura Zbigniewa Cybulskiego, bez daty, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Eryk Lipiński, Karykatura Galla Anonima,](/templates/yootheme/cache/d6/12_copy-d6b639ae.jpeg)
Eryk Lipiński
Karykatura Galla Anonima, lata 80. XX w., kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Wacław Kondek, Z cyklu „Portrety”,](/templates/yootheme/cache/01/13_copy-013663bd.jpeg)
Wacław Kondek
Z cyklu „Portrety”, 1965, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Wacław Kondek, Z cyklu „Portrety”,](/templates/yootheme/cache/da/14_copy-da9bf296.jpeg)
Wacław Kondek
Z cyklu „Portrety”, 1965, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Wacław Kondek, Z cyklu „Pandemonium”, 1973,](/templates/yootheme/cache/7a/15_copy-7a1c9813.jpeg)
Wacław Kondek
Z cyklu „Pandemonium”, 1973, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Wacław Kondek, Z cyklu „Pandemonium”, 1973](/templates/yootheme/cache/4e/16_copy-4e3fa9ef.jpeg)
Wacław Kondek
Z cyklu „Pandemonium”, 1973, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Lech Frąckowiak, karykatura Fryderyka Chopina, 2009,](/templates/yootheme/cache/17/17_copy-17761b35.jpeg)
Lech Frąckowiak
Karykatura Fryderyka Chopina, 2009, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Ireneusz Parzyszek, bez tytułu,](/templates/yootheme/cache/a5/18_copy-a56a291a.jpeg)
Ireneusz Parzyszek
bez tytułu, lata 90. XX w., kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
![Zygmunt Januszewski, bez tytułu, 1982](/templates/yootheme/cache/02/19_copy-02808786.jpeg)
Zygmunt Januszewski
bez tytułu, 1982, kolekcja Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
fot. Ireneusz Sobieszczuk
![Przepotwarzanie katalog](/templates/yootheme/cache/8b/okladka-Przepotwarzanie-8b5ed5cc.jpeg)
Twarz od wieków jest obiektem fascynacji artystów, naukowców i myślicieli. Może wyrażać niezliczone emocje i to w jej wyrazie odnajdujemy mnóstwo znaczeń. Sposób uchwycenia oraz ukazania charakterystycznych cech danej osoby, szczególnie w przypadku karykatury portretowej, otwiera pole do wielu interpretacji związanych zarówno z jej bohaterem, jak i z intencjami artysty. Problematyka interpretowania, przedstawiania i deformowania twarzy pojawia się w proponowanym przez Karolinę Prymlewicz tytułowym pojęciu przepotwarzania. W zamieszczonym w książce eseju analizuje złożoność historii postrzegania twarzy i jej portretowania. Rozważa, czym jest przepotwarzanie i jaki jest jego cel. Autorka opisuje sposób, w jaki interpretujemy twarze innych ludzi. W książce znajduje się również tekst Elżbiety Laskowskiej relacjonujący w krótkim zarysie kształtowanie się definicji terminu karykatura.
Tekstom w Przepotwarzaniu towarzyszy bogaty zbiór reprodukcji m.in. autoportretów Josepha Ducreux, rzeźb Franza Xavera Messerschmidta, fotografii Tomasza Machcińskiego oraz dzieł najwybitniejszych twórców karykatury portretowej z kolekcji Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, takich jak m.in. Andrzej Stopka, Edmund Mańczak, Edward Ałaszewski, Edward Głowacki, Eryk Lipiński i Izabella Kulczyńska.
redakcja i fotoedycja: Karolina Prymlewicz
projekt graficzny: Tomasz Rupociński, Labografia
ISBN: 978-83-87994-44-0
oprawa: twarda
liczba stron: 112
wydawca: Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego
miejsce i rok wydania: Warszawa 2021
nakład: 400 egz.
cena: 79 PLN