Zbigniew Ziomecki
bez tytułu, 1985
tusz, piórko, papier
nr inw. MK 16868
Dzisiaj odkurzymy pracę, która pokazuje, że nawet prozaiczne sprzątanie może nieść w sobie głębię znaczeń. Przenosi nas ona do dawnej stolicy Polski, słynącego z zabytków Krakowa. Trudno wskazać najważniejszy zabytek, jednak do najbardziej rozpoznawalnych należy bez wątpienia zabudowa wzgórza Wawelskiego z charakterystyczną sylwetą katedry. Tuż za nią, w salach Zamku Królewskiego, ukryte są inne skarby, wawelskie arrasy zamówione przez Zygmunta Augusta w XVI w. w Brukseli.
Wydaje się, że właśnie arras, troskliwie poddawany bieżącej konserwacji na drewnianym rusztowaniu służącym do usuwania kurzu z tkanin wielkogabarytowych, potocznie zwany trzepakiem, jest głównym bohaterem rysunku. Eksponowaną w Sali Poselskiej tkaninę pamięta chyba każdy zwiedzający Wawel, a przynajmniej powinien… Jeśli nie, to przypominamy: jest to fragment arrasu podarowanego królowi przez Krzysztofa Krupskiego herbu Korczak i dewizą „Scabellum pedum tuorum” (Podnóżek stóp twoich), tradycyjnie prezentowanego za tronem królewskim.
Praca Zbigniewa Ziomeckiego (1930-2015) rysownika i stałego współpracownika „Szpilek” przypomina o jeszcze jednym krakowskim skarbie. Był nim pierwszy polski kabaret literacki, „Zielony Balonik”, którego 80-lecie upamiętniano w 40. numerze „Szpilek” z 1985 r., w którym opublikowana została praca. Artysta, łącząc reprodukcję arrasu z niewinnym rysunkiem, o zróżnicowanych kolorystycznie planach, nawiązał do elokwentnej, nieco ironicznej i zawsze humorystycznej narracji bywalców cukierni Michalika.
Pracę zakupiono do zbiorów muzeum w 1997 r.
Aldona Tołysz