Ułatwienia dostępu

Przejdź do głównej treści

Zbigniew Ziomecki
bez tytułu, 1985
tusz, piórko, papier
nr inw. MK 16868

Zbigniew Ziomecki

Dzisiaj odkurzymy pracę, która pokazuje, że nawet prozaiczne sprzątanie może nieść w sobie głębię znaczeń. Przenosi nas ona do dawnej stolicy Polski, słynącego z zabytków Krakowa. Trudno wskazać najważniejszy zabytek, jednak do najbardziej rozpoznawalnych należy bez wątpienia zabudowa wzgórza Wawelskiego z charakterystyczną sylwetą katedry. Tuż za nią, w salach Zamku Królewskiego, ukryte są inne skarby, wawelskie arrasy zamówione przez Zygmunta Augusta w XVI w. w Brukseli.

Wydaje się, że właśnie arras, troskliwie poddawany bieżącej konserwacji na drewnianym rusztowaniu służącym do usuwania kurzu z tkanin wielkogabarytowych, potocznie zwany trzepakiem, jest głównym bohaterem rysunku. Eksponowaną w Sali Poselskiej tkaninę pamięta chyba każdy zwiedzający Wawel, a przynajmniej powinien… Jeśli nie, to przypominamy: jest to fragment arrasu podarowanego królowi przez Krzysztofa Krupskiego herbu Korczak i dewizą „Scabellum pedum tuorum” (Podnóżek stóp twoich), tradycyjnie prezentowanego za tronem królewskim.

Praca Zbigniewa Ziomeckiego (1930-2015) rysownika i stałego współpracownika „Szpilek” przypomina o jeszcze jednym krakowskim skarbie. Był nim pierwszy polski kabaret literacki, „Zielony Balonik”, którego 80-lecie upamiętniano w 40. numerze „Szpilek” z 1985 r., w którym opublikowana została praca. Artysta, łącząc reprodukcję arrasu z niewinnym rysunkiem, o zróżnicowanych kolorystycznie planach, nawiązał do elokwentnej, nieco ironicznej i zawsze humorystycznej narracji bywalców cukierni Michalika.

Pracę zakupiono do zbiorów muzeum w 1997 r.

Aldona Tołysz