„Zabytki na ulicę” –
znamy zwycięzców konkursu!
Muzeum Karykatury razem z Narodowym Instytutem Konserwacji Zabytków z dumą ogłasza zwycięzców konkursu „Zabytki na ulicę”.
W ciągu zaledwie kilku tygodni na serwery NIKZ spłynęło ponad 200 prac. Każda z nich w unikalny sposób zinterpretowała temat lokalnych zabytków, wokół których toczy się codzienne życie.
Okazją do organizacji konkursu był Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków, który świętujemy dzisiaj. Z tej okazji prezentujemy wybrane przez Jury prace, które pokazują zabytki przez pryzmat wrażliwości młodych artystów, nierzadko niezwiązanych z żadnym dużym miastem czy ośrodkiem artystycznym. Zgłoszone do konkursu plakaty ukazują przede wszystkim, że, kiedy myślimy o naszych zabytkach, przed oczami stają nam nie tylko zamki i pałace widywane na fotografiach czy w filmach (nierzadko oddalone o dziesiątki, setki kilometrów), ale także kamienice, gdzie mieszkają nasi sąsiedzi, parki, do których chodzimy na randki, i mosty, które mijamy codziennie w drodze do pracy czy szkoły.
Kiedy mówimy o zabytkach, łatwo wpadamy w utarte już kanony rozmowy. Jako NIKZ chcieliśmy przypomnieć, że zabytki to nie tylko artefakty przeszłości, ale przede wszystkim część naszej emocjonalnej, lokalnej, plastycznej i w końcu zbiorowej tożsamości. Cieszę się, że wspólnie z AMS, Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Muzeum Karykatury w Warszawie udało się wyprowadzić zabytki na ulice! – mówi dyrektor NIKZ, dr Michał Laszczkowski.
Prace oceniło jury w składzie:
Michał Laszczkowski, Dyrektor NIKZ; Maciej Graczyński, Wiceprezes Zarządu firmy AMS; Bożena Pysiewicz, Kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie; Patryk Mogilnicki, ilustrator i rysownik; Anna Wieluńska, typografka, kierowniczka pracowni projektowania krojów pisma na warszawskiej ASP; Anna Nowokuńska-Maksymiuk, architektka, projektantka systemów informacji wizualnej, członkini zarządu STGU.
Pierwsze miejsce zajął Adam Skrzypiec: „Plakat wyważony, świadomy, bezbłędny i adekwatny. Doceniamy powściągliwość, warsztat fotograficzny oraz subtelność i dojrzałość typografii towarzyszącej. Zastosowany tytuł spina klamrą świat przedstawiony z tematyką konkursu”.
Drugie miejsce – Teodora Czajka: „Doceniamy ilustracyjną interpretację tematu, sprytne skojarzenie przy jednoczesnej lekkiej żartobliwej formie wyrazu, która mocno przynależy do medium plakatu. Typograficznie konsekwentny. Plakat jest dobrą odpowiedzią na zadaną w konkursie kwestię przybliżania i odciążania idei zabytków”.
Trzecie miejsce ex aequo zajęły Magdalena Marchwicka: „Ukłon w stronę czystości kompozycji i pochwała ilustracji jako języka wypowiedzi – skrótowej, a jednocześnie tak pojemnej. Doceniamy pozytywne emocje i charakter zawarte w postaci oraz umiejętne poruszanie się po stylistycznej konwencji”. oraz Ola Sowińska: „Plakat wciąga i w dodatku informuje – przybliża zabytki mniej znane. Czyni to w konwencji dobrze dobranej do charakterystyki samych dzieł sztuki, które przedstawia. Graficznie są to formy angażujące, lekkie i wyrafinowane zarazem. Kompozycyjnie dość intensywny, jednocześnie zachęca do rozwikłania zagadki tak typograficznej, jak i symbolicznej”.
Praca nagrodzona pierwszym miejscem jest prezentowana na nośnikach reklamowych AMS w sześciu największych miastach w Polsce.
Partnerami konkursu są: Partner Główny – AMS, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Karykatury w Warszawie.
Patroni wydarzenia: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, „Spotkania z Zabytkami”, Galeria „Turnus na Wolskiej”.