Skip to main content
data mining

NAGRODA HA-GI

22 października | 18.00
licytacja, Muzeum Karykatury

23 listopada
wręczenie Nagrody, Niech żyje komiks!
Muzeum Etnograficzne w Warszawie

W 2023 przyznano Renacie Gąsiorowskiej jednorazowe stypendium Ha-Gi – stworzone, by upamiętnić jedną z najważniejszych powojennych rysowniczek satyrycznych w Polsce. Była to wspólna inicjatywa Muzeum Karykatury, Fundacji Zwykłe Życie i Zuzanny Lipińskiej – córki Ha-Gi.

Jak zadeklarował dyrektor Muzeum Karykatury dr Paweł Płoski: „Stypendium jest początkiem nowego pomysłu – Nagrody Ha-Gi, która od 2024 roku będzie przyznawana corocznie wybranej przez kapitułę nagrody ilustratorce, rysowniczce, satyryczce”.

Nominacje do Nagrody zgłaszają: Muzeum Karykatury oraz Agata Napiórska z ramienia Fundacji Zwykłe Życie – autorka książki Ha-Ga. Obrazki z życia (wyd. Marginesy), natomiast laureatkę wyłania Zuzanna Lipińska – córka Ha-Gi.

Wręczenie nagrody nastąpi 23 listopada 2024 w Muzeum Etnograficznym w Warszawie podczas cyklicznego wydarzenia Niech żyje komiks!, a miesiąc wcześniej – 22 października – odbędzie się licytacja prac współczesnych artystów i artystek. Cały dochód z licytacji zostanie przeznaczony na nagrodę i przekazany tegorocznej laureatce Nagrody Ha-Gi.

22 października 2024 o godzinie 18.00 w Muzeum Karykatury będzie można wylicytować prace m.in. Agaty Królak, Gosi Herby, Joanny Karpowicz, Michała Loby, Katarzyny Boguckiej, Zosi Dzierżawskiej, Jacka Świdzińskiego, Daniela Gutowskiego, Piotra Marca, Piotra Nowackiego, Krzysztofa Gawronkiewicza, a także dwie prace patronki nagrody, Ha-Gi.

W roku 2025 przypada 50. rocznica śmierci Ha-Gi. Muzeum Karykatury zaplanowało wystawę artystki, zestawioną z pracami współczesnych twórczyń.


Ha-Ga (Anna Gosławska-Lipińska) (1915–1975). Swój pierwszy rysunek satyryczny umieściła w „Szpilkach” w 1936 r. Od tego czasu, przez prawie 40 lat (z przerwą na okres wojny) umieszczała co tydzień w „Szpilkach” dwa rysunki, najczęściej dwie, rozmawiające ze sobą, osoby, ubrane według ostatniej mody. Rysunki te zdobyły jej szybko ogromną popularność. Była przede wszystkim rysowniczką humorystyczną – bawiła i śmieszyła. Ale była też satyryczką. Jej specjalnością były kpiny z drobnomieszczańskich paniuś, ale również artyści, snobi i biurokraci dostawali od niej cięgi. Wszystkie te postaci, narysowane pewną kreską zamykającą formę zdecydowanie i jasno, mają charakterystyczne okrągłe oczy.